Jak vznikají názvy naší kosmetiky? Proč to vlastně děláme? Jak fungujeme? To a mnohem více se dozvíte v rozhovoru pro web Arome.
Kde je začátek příběhu vámi vyrobené přírodní kosmetiky?
Značka Šumava Forrest začínala zhruba před 5 lety jako doplňková služba v našem penzionu. Líbila se mi myšlenka, že si hosté mohou vzít kus Šumavy s sebou domů. Začínali jsme se dvěma krémy a díky tomu, že měly skvělé ohlasy, tak jsme postupně svou nabídku rozšiřovali. Láska k bylinkám se u mě ovšem objevila podstatně dříve. Už od puberty jsem měla problémy s pletí a nemohla najít správné produkty, které by skutečně fungovaly. Jediné, co zabíralo, byla kvalitní přírodní kosmetika.
A proto jste začala vyrábět přírodní kosmetiku?
U jiné přírodní kosmetiky jsem narážela na poněkud omezený výběr a vysokou cenu. Začala jsem proto shánět informace, pídit se po surovinách a recepturách, trochu experimentovat a posléze jsem se pustila i do výroby. Nejdříve jen pro sebe a postupem času i pro veřejnost. A dle ohlasů našich zákaznic to byl evidentně krok správným směrem.
Vnímám to ale jako docela vědu, přesnou práci, takovou – tak trochu – alchymii…
Je to alchymie, přesně jak říkáte. Za každým finálním výrobkem je bezpočet hodin strávených hledáním ideální receptury, klidně i desítky nepovedených pokusů, testování trvanlivosti a podobně. Pokud se totiž chcete vydat cestou vlastních výrobků, tak vám nejrůznější kurzy a návody příliš nepomůžou. Je potřeba tomu ten čas věnovat, poznat každou surovinu zvlášť a zkoušet její alternativy tak, abyste z ní dostali maximum.
Takže je to taková mravenčí práce?
Vývoj produktu není otázka několika dnů, a to se bavíme čistě o receptuře. Nezanedbatelnou úlohu proto sehrává fakt, že vás to musí upřímně bavit. I díky tomu se lépe vstřebávají prvotní zklamání a nezdary a člověk se po malých krůčcích posouvá kupředu.
Prozradíte, kolik vás kosmetiku vyrábí?
Dokud jsme ještě neměli e-shop, zvládala jsem výrobu a vše okolo sama. Když rostl zájem o naši kosmetiku, přibrala jsem k sobě dvě kolegyně. Není to už ovšem jen o výrobě samotné.
Jací zaměstnanci vám tedy ještě pomáhají?
Přijali jsme také další kolegyně. Ty se starají o prodej, fotí a propagují produkty na sociálních sítích. Máme mezi sebou také muže, ten má na starosti marketing. I když tím logicky výrazně narostly náklady, tak vím, že to bylo nutné a pro mě osobně je to obrovská úleva. Konečně se můžu opět plně soustředit na samotný proces výroby produktů a neusínám se špatným svědomím, že jsem zapomněla dát příspěvek na sociální sítě či objednat nádobky na mastičky.
Na koho se se svou nabídkou zaměřujete?
Momentálně vyrábíme okolo 40 produktů, které se z 90 % zaměřují na péči o ženy prakticky všech věkových kategorií. Mezi naše zákaznice proto patří jak dospívající dívky řešící první pupínky, tak i zralé ženy s větším, či menším množstvím vrásek. Zbylých 10 % jsou přírodní mýdla, šumivé bomby, ústní a vlasová péče apod. Tam si na své přijdou i muži.
Co umíte vyrobit?
Vyrábíme kosmetiku, která pečuje o přirozenou krásu, a náš sortiment sahá od pleťových krémů, přes tonika, peelingy až po zubní pasty. Dá se ale říct, většina našich produktů je zacílena na nějaký problém – suchá pleť, akné, ekzém, ale také třeba bodnutí hmyzem nebo rýma. Přírodní kosmetika je totiž úžasná, a jak ji jednou vyzkoušíte, nedáte na ni dopustit. Bohužel ale zázraky neumí, a tak je k ní třeba přistupovat. Pokud tedy máte například vrásky, pravděpodobně vám je nevyhladí. Pleť nicméně vyživí, dodá jí hydrataci a stárnete poté s grácií.
Jaké používáte suroviny? Z čeho se snažíte „svoje lektvary“ vyčarovat?
Vyrábíme z čistě přírodních surovin, které pečlivě vybíráme tak, aby byla zaručena nejvyšší kvalita a zároveň i ohleduplnost k přírodě. Může to znít jako otřepaná fráze, ale my to tak coby rodilí Šumaváci, žijící s nadsázkou ve stínu Boubína, opravdu cítíme. Velkou otázkou při výrobě tak pro nás bylo, zda používat pouze veganské suroviny. Nakonec jsme zůstali u třech živočišných, které si myslíme, že jsou nenahraditelné a snažíme se je odebírat od jihočeských farmářů a včelařů. Je to kozí mléko, med a včelí vosk. Nachází se v pěti našich produktech a zbylé jsou čistě na rostlinné bázi.
Pěstujete si bylinky sami? A jak je využíváte?
Máme štěstí, že disponujeme velkou zahradou a můžeme si na ní vypěstovat velkou část bylinek sami. Dále je buď sušíme, nebo vyrábíme maceráty, extrakty a tinktury. V podstatě se snažíme nakupovat jen nedostatkové či exotické suroviny. Nedávno jsme také dali naši kosmetiku do nového ekologického kabátu. Vyřadili jsme všechny plastové obaly a vyměnili je za ty z recyklovaného skla.
Žijete a podnikáte v krásném koutu naší země. Snažíte se využít i to, co nabízí šumavská příroda?
Šumava je skutečně nádherná a v jejích lesích se najdou poklady. Stačí je jen sebrat a zužitkovat k našemu prospěchu. Dřív se takto vyráběla veškerá léčiva i kosmetika. Dnes už můžeme využívat i zahraniční suroviny, které jsou mnohdy úžasné. Nicméně pokud je to možné, zůstáváme u těch lokálních. Podběl, kopřivu, přesličku, lípu a mnoho dalšího si nasbíráme sami, ale zároveň se nevyhýbáme esenciálním olejům z grepu a citrónu k provonění kosmetiky.
Je naopak – co se týče surovin – něco, čemu se vyloženě snažíte vyhnout? Co ve vaší kosmetice rozhodně nenajdeme?
Je zajímavé, že když se několik let zabýváte surovinami, které jsou správné, neškodí a nezatěžují naše tělo, tak nakonec zjistíte, že neznáte ty špatné. Obecně se ví, že by kosmetika neměla obsahovat parabeny, sulfáty, silikony, barviva apod. Nic z toho tedy naše kosmetika nikdy neobsahovala a obsahovat nebude.
A jak tedy vypadá proces vaší výroby, že zůstane zachován čistě přírodní postup?
Představte si čtyři misky, v jedné máte vodní bázi např. květovanou vodu, aloe vera apod., ve druhé směs olejů nebo macerátů, ve třetí vyživující látky jako jsou třeba panthenol, vitamíny, extrakty, esenciální oleje a ve čtvrté přírodní barvivo, čímž myslíme například červenou řepu, kari, sušený špenát apod. Tyhle misky za určitých podmínek smícháte a vznikne vám krém. Z tohoto seznamu vidíte, že zůstal zachován čistě přírodní přístup nejen k přírodě, ale v neposlední řadě i férový přístup k zákazníkovi.
To je určitě dobré vědět - lidé stále více chtějí férovou přírodní kosmetiku bez „překvapení“.
A tak to má být. Neřeším tedy problémy typu, čím krém nastavit a levně navýšit objem, a proto ani neznám konkrétní chemické látky, které to dokážou. Vím jen to, že je v naší kosmetice nechceme.
…a co třeba nějaká super tajná (při úplňku sbíraná) ingredience, kterou byste mohla prozradit?
Taková naše asi nejzajímavější ingredience co se výjimečnosti týče, je zvlhčovač Honeyquat, který si necháváme dovážet z Transylvánie. Používáme ho při výrobě tonika na akné a problematickou pleť pod názvem Kašpar. Úžasně hydratuje a zvláčňuje pleť. Díky němu se lépe do pleti zapracuje bylinka sléz, která právě léčí akné a ekzémy.
To je zajímavé. Ale měla jsem na mysli něco mystičtějšího.
Taková pohádková představa o výrobě přírodní kosmetiky je babička, která chodí v noci sbírat bylinky a pak z nich ve velkém kotli míchá masti na všechny neduhy. Nebýt hygienických požadavků, věřím, že by tomu tak bylo i dnes.
Jedním dechem, Napěněná zubnička, Prašan, Moribundus, Dobrej drb, Saskia… To jsou – jen namátkou – názvy některých vašich výrobků. Kam na to chodíte?
Už název Šumava Forrest vznikl v podstatě složením dvou významů. For rest a forest – pro odpočinek z lesa. Podobným způsobem vznikala i pojmenování jednotlivých produktů. Jsou to buď opět dvojsmysly nebo názvy, které vám s kapkou vtipu už na první dobrou napoví, co od daného výrobku očekávat.
Můžete uvést příklad?
Například takový Rýžák je hluboce čisticí peeling, jehož hlavní složkou je rýžová mouka. Saskia je zase tonikum pro zralou pleť pojmenovaný po legendární Saskii Burešové z pořadu Kalendárium, která už 40 let vypadá stále stejně (výborně). Nebo Šťastná ruka je úžasný krém na ruce, při jehož výběru jste měli šťastnou ruku.
Kdybyste měla fakt pochválit jednu věc, kterou vyrábíte, jaká by to byla?
To je velice těžká otázka. Pokud bych si ale měla vybrat pouze jeden, byl by to Evergreen. Je to komplexní péče na všechny typy pleti, který je navíc velice hydratační. Výsledky jsou viditelné už při prvním týdnu používání. Určitě by neměl chybět žádné ženě v jejím každodenním rituálu.
A teď zkusme mrknout do budoucnosti. Jaké máte plány? Dočkáme se třeba speciální šumavské rtěnky?
Co se samotných výrobků týče, ráda bych rozšířila kosmetický sortiment i o péči pro muže a děti. Momentálně máme připravených pět produktů pro muže, tři pro děti a dalších deset pro ženy. Nejedná se ovšem o dekorativní kosmetiku, ale spíše o drogerii typu tekutá mýdla, šampony, pleťové masky, deodoranty apod.
A co se týče firmy, ráda bych v budoucnu otevřela více kamenných obchodů. Nedávno jsme dokončili jeden ve Strakonicích a chystáme se přinést kus Šumavy i do dalších měst. Největším cílem ovšem zůstává udržet stejně vysokou kvalitu, nehledat kompromisy a stále dělat radost našim zákazníkům.